Monday, October 01, 2007

Pengakhiran Ramadhan 2007 - Malam ke 20

Anak anak ku.

Terasa kecil dan kerdilnya diri ini menghadap Allah dengan pengisian tarawikh. Sedarlah, mungkinkah kali ini pengakhiran bagi Wan mendapat keberkahan Ramadhan. Maka sedikit nasihat dari ayah mu kepada anak anak Wan yang tersayang.

Hidup ini adalah ketentuan dan perjalanan kita terlalu amat jauh. Kematian bagi kita orang mukmin adalah satu kejayaan atau kegagalan menghadap ke hadirat Ilahi. Maka persiapkanlah diri kita untuk menghadap kematian.

Kehidupan tak ubah seperti suatu permainan computer game. Semua character atau pun pelakunnya telah diketahui oleh pencipta program tersebut. Begitulah kita, sedar atau tidak kita, tidak terpisah diantara kita dengan Allah. Allah maha mengetahui sekadar mana kita cintakan nya. Kerana Allah itu jualah tempat kita sembah dan tempat kita menumpang kasih yang kekal abadi.

Anak ku.

Ingatlah KEMATIAN ITU PERAMPAS SEGALA KEBAHAGIAAN.

Ayah mu tidak kisah sekiranya hidup mu hina disisi manusia tapi mulia disisi Allah. Janganlah kita menjadi makhluk yang hina di dunia dan hina disisi Allah di akhirat nanti. Disana nanti Allah mempersaksikan segala anggota yang dipinjamkan kepada kita utuk dibuat perhitungan. Disitulah sebenarnya kejayaan atau kegagalan. Tetapi bagi Wan perjuangan mesti diteruskan untuk memperjuangkan maruah Islam.

Terbukti, tersohornya ulamak dan pemimpin ada penghujungnya. Bahkan kita pasti ada penghujungnya. Sejarah apakah ang ditempa di dunia ini??? adakah kegagalan atau kejayaan hakiki yang dicari. Bentklah diri mu anak ku menjadi muslimin dan muslimat, agar dirikau dinilai oleh Allah.

Perlengkapkan diri mu dengan syariat Allah dan perelokkan diri mu dengan akhlak Rasulallah. Jadikan Quran dan Hadith sebagai panduan. Percaalah tidak ada kesesatan akan menerpa sekiranya dirimu diperlengkapkan dengan ilmu sebegini. Jadilah zikrul maut sebagai benteng mu. Nescaya akhla mu terjaga. Fahamilah kemuliaan ilmu Islam dengan mendalami usuluddin, nescaya kamu tahu asal usul mu. Dalami lah ilmu Tasauf , nescaya akhlaq mu akan diperhalusi.

Jangan sekali kali kamu membutakan Allah, menulikan Allah, melumpuhkan Allah, merendahkan Allah. Rasailah kehidupan Allah yang maha suci yang terkandung dalam kalimat Subhannallah. Nescaya itulah sebenar sifat ESA jua yang dikandunginya.

Hadirkan hati mu setiap masa pada AL Khaliq, nescaya panduan tetap tiba. Kita sudah tiada Rasulallah untuk membimbing kita, tetapi percayalah hadith nya melengkapkan kefahaman mu pada Quran yang dilazimi. Sayang nya Wan pada anak tak terkira. Pada ummi usah diragukan. Tapi yang datang pasti ada yang pergi. Jadilah kalimat Wan ini sebagai nada perjuangan mu untuk menghampirkan diri pada Allah.

Jangan sekali kali lupa, jadi lah antara orang yang berada dibarisan depan dalam perjuangan ISlam, Usah gentar, menang atau kalah lumrah alam. Kemenangan berpaksi pada aqidah dan keyakinan dan bukan masa yang menentukan. Sekiranya ketentuan menyebelahi kejayaan dunia.. itu bermakna kejayaan juga di sisi Allah. Sekiranya kamu di takdirkan gugur dalam perjuangan, maka ianya dikira kejayaan juga disisi Allah.

Sayangilah diri mu dengan memantapkan Ibadah, nescaya kamu disayangi Allah dan Rasul.

Salam dari Wan di Abu Dhabi
1 Oct 2007 bersamaan 19 Ramadhan pukul 10.29 malam

No comments: